Enjoying the wealth – Das Geniessen von Wohlstand

Allium ursinum (Bärlauch; Wild Garlic) in the monastery garden at Rapperswil. This unassuming green is a welcomed addition to the early spring diet, providing a source of enjoyment and well-being for those who set out to harvest it.
Allium ursinum (Bärlauch; Wild Garlic) in the monastery garden at Rapperswil. This unassuming green is a welcomed addition to the early spring diet, providing a source of enjoyment and well-being for those who set out to harvest it.

Die deutsche Übersetzung folgt weiter unten.

Let us celebrate the beginning of spring, the season of fresh greens and hope. The thoughts on wealth were inspired by a comment on the story of the ascetic in the palace.

Celia shared her thoughts to the story: “People with wealth often feel guilty about being wealthy because there are so many in this world who live in poverty. Therefore, they cannot enjoy the wealth that they have because of those who have not. But what Love says is this: Enjoy it but do not be attached to it. We are invited to indulge in the luxuries that life has to offer but we need to remember that it does not really belong to us and therefore, we must be prepared to walk away from it, give it away and/or let it go at any time.”

There is much truth in her observations. The ascetic in the story never made any judgement on the wealth of the powerful. Nonetheless, I am very reluctant to endorse the enjoyment of wealth in such universal terms. Many people recognize that wealth is distributed unequally, both at the local level as well as on a global scale. Do I have to feel guilty if I have more material wealth than my neighbour? Do I have to feel guilty because I live a comfortable life with what I have and because these material possession contribute to my well-being (=wealth)?
Not necessarily. Some wealth is genuinely produced, created by human beings in dignity, or sustainably harvested from the bounty of Mother Nature. But the majority of the material wealth that is available to us these days is accumulated through centuries of exploitation of human beings and natural resources, transformed through industrial processes or cascades of speculative financial transactions.
I personally cannot enjoy such wealth unquestioned, whether I am attached to it or not. My conscience tells me that many of the luxuries of my world embody some blood of injustice, the sweat of hard work of others who cannot meet their basic needs, and the unsustainable use of natural resources. I need to be critically aware of the sources of my wealth and acknowledge the contributions and sometimes suffering of so many fellow beings.
However, I will unconditionally indulge in the beauty of the sunset, the shared plentitude of the fresh greens that sprout in the monastery garden, the years of use of my woolen cap, handmade from the wool of sheep I herded decades ago, the comfort of friendship and community, and so many other sources of wealth that are here for all of us.

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Lasst und den Frühlingsanfang feiern, die Jahreszeit des frischen Grüns und der Hoffnung. Die folgenden Gedanken über Wohlstand wurden von einem Kommentar zur Geschichte vom Asketen im Palast inspiriert.

Celia hat folgenden Kommentar zur Geschichte beigetragen: 

“Wohlhabende Menschen fühlen sich oft schuldig, weil es so viele in dieser Welt gibt, die in Armut leben. Sie können ihren Reichtum nicht genießen, wegen denen, die nicht wohlhabend sind. Aber was das Liebe sagt, ist dies: Geniesse den Wohlstand, aber werde nicht abhängig von ihm. Wir sind eingeladen, den Luxus, den das Leben zu bieten hat zu genießen; aber wir müssen uns daran erinnern, dass er nicht wirklich uns gehört. Daher müssen wir jederzeit bereit sein ihn zu verlassen, zu verschenken und / oder aufzugeben. “

Das steckt viel Wahres drin. Der Asket hat nie den Wohlstand des Königs verurteilt. Doch ich bin sehr zurückhaltend, das Geniessen von Wohlstand so allgemein zu unterstützen. Viele Menschen sind sich bewusst, dass Reichtum im Kleinen wie im Grossen ungleich verteilt ist. Muss ich ein schlechtes Gewissen haben, wenn ich mehr materielle Güter habe als mein Nachbar? Muss ich ein schlechtes Gewissen haben, weil ich bequem leben kann mit dem was ich habe, weil dieser materielle Besitz zu meinem Wohlbefinden (= Wohlstand) beiträgt?

Nicht unbedingt. Gewisser Reichtum ist tatsächlich geschaffen worden, hergestellt von Menschen unter würdigen Bedingungen, oder nachhaltig aus der Fülle der Natur geerntet. Aber die Mehrheit des materiellen Reichtums, der uns heute zur Verfügung steht, ist über Jahrhunderte hinweg durch die Ausbeutung von Menschen und Naturschätzen, durch industrielle Prozesse, oder durch komplizierte spekulative Finanztransaktionen entstanden.

Ich persönlich kann nicht den Genuss solchen Reichtums geniessen ohne zu hinterfragen, egal ob ich davon abhängig oder losgelöst bin. Mein Gewissen sagt mir, dass der Luxus in meiner Welt oft etwas Blut von Ungerechtigkeiten, den Schweiß der harten Arbeit von anderen, die ihre Grundbedürfnisse nicht befriedigen können, und den Raubbau von Naturschätzen verkörpert. Ich muss bewusst und kritisch die Quellen meines Reichtums ergründen und die Beiträge und manchmal Leiden so vieler Mitmenschen anerkennen.

Allerdings werde ich bedingungslos die Schönheit eines Sonnenuntergangs, die Fülle der frischen Grüns, das im Klostergarten sprießt, die langjährige Nutzung meiner Wollmütze, handgefertigt aus der Wolle von Schafen die ich vor Jahrzehnten gehütet habe, den Wärme von Freundschaft und Gemeinschaft, das Ersparte vom Lohn geleisteter Arbeit, und so viele andere Quellen des Reichtums, die für uns alle vorhanden sind, geniessen.

9 thoughts on “Enjoying the wealth – Das Geniessen von Wohlstand

  1. I agree wholeheartedly that we “need to be critically aware of the sources of [our] wealth and acknowledge the contributions and sometimes suffering of so many [of our] fellow beings.” What inspired my meditatio was another aspect of radicalism: “The ascetic in the story never made any judgment on the wealth of the powerful”. Neither does he question it. Or, if he does, it is perhaps outside the central meaning of this particular parable. The “head of government” in the story lives in a “stately house” but how her wealth was acquired does not merit any attention from her simple friend. She cannot let go of her attachments to money and power (which she very likely acquired through “centuries of exploitation of human beings and natural resources, transformed through industrial processes or cascades of speculative financial transactions”) and still she is seen only through his Divine Eyes. “I love you,” the Christ figure tells her. This kind of mercy and compassion do not endorse any kind of injustice or greed. This is a story about Radical Love. That was why I was inspired to respond.

    1. Celia, I am very glad that you emphasize the aspect of radical love in the story. When I first heard the story, it was exactly that twist at the very end that caught my attention.

    1. You are most welcome, Malcolm, and I would like to thank you for admitting that you do not have the strength of will to act on the awareness of where your wealth comes from in your daily life. I often feel this way and I do my best and still fall short. It is, unfortunately, a foreign practice for so many of us. We can change this, however, and we are, just by beginning to talk about it.

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